חדשות

  • צפו בוידאו: בני נוער מצטיינים מ-13 מדינות הגיעו למכללה להשתתף בסמינר של נוער שוחר מדע

    בימים אלה מתקיים במכללה סמינר בינלאומי של World ORT, בשיתוף המרכז לנוער שוחר מדע במכללה.  בסמינר לוקחים חלק 20 בני נוער, שנבחרו בקפידה בתהליך מיון ארוך בבתי הספר של רשת World ORT ומגיעים מ-13 מדינות ברחבי העולם: ארגנטינה, ברזיל, פנמה, מקסיקו, ליטא, בולגריה, איטליה, צ'כיה, רוסיה, אוקראינה, מולדובה, ספרד וכמובן מישראל.  במהלך שלושת שבועות הסמינר יחשפו התלמידים למגוון תחומי מדע וטכנולוגיה, יעבדו לצד חוקרים מובילים במכללה וילמדו גם על התרבות הישראלית.

    צפו בוידאו: 

     

     

    קרא עוד
  • צפו בוידאו: 543 מהנדסים חדשים קיבלו את תעודת הבוגר בטקס חגיגי

    543 בוגרי המחזור ה-23 במכללה קיבלו את תעודות התואר בהנדסה בטקס חגיגי שנערך במכללה (ב 7.7.19). בנוסף סיימו את לימודיהם 39 בוגרי תואר בהוראת מתמטיקה ומדעים. הטקס התקיים במעמד ראש עיריית כרמיאל, מר משה קונינסקי, נשיא המכללה, פרופ' אריה מהרשק, חברי הנהלת המכללה וראשי המחלקות, הבוגרים ובני משפחותיהם.

    את רשימת המסיימים מובילה המחלקה להנדסת תוכנה ומערכות מידע עם 197 בוגרים ובוגרות, 167 מהם בהנדסת תוכנה והשאר- בהנדסת מערכות מידע; אחריהם – הנדסת מכונות עם 133 בוגרים ובוגרות, בהנדסת תעשייה וניהול 91 בוגרים ובוגרות, בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה 62 בוגרים ובוגרות, בהנדסת ביוטכנולוגיה 51 בוגרים ובוגרות, 5 בוגרים במתמטיקה שימושית ו-4 בהנדסה אופטית. מבין כלל הבוגרים סיימו 66 בהצטיינות ו-9 בהצטיינות יתרה.

    צפו בסרטון וידאו על האירוע החגיגי:

    בדברים שנשא נשיא המכללה, פרופ' אריה מהרשק, ציין כי: "לפני כשנתיים המכללה הציבה כאחד מייעודיה את השבחת הפריון במדינת ישראל, בעיקר את הפריון של התעשייה המסורתית. וראו זה פלא, לפני כחודש התבשרה המכללה כי זכתה במכרז יוקרתי של משרד הכלכלה, ביחד עם שותפים מהתעשייה, להקמת מכון לייצור מתקדם לשיפור הפריון בתעשייה, שמתכתב עם הייעוד שלנו. המכללה קשורה עם 250 חברות ומפעלים בגליל וכך ידענו לנבא כי זהו פרמטר הדורש שיפור במדינת ישראל. הדבר מבטא את היכולת שלנו לייצר מהנדסים מעולים ולהפיח רוח חיים בתעשייה שזקוקה לחדשנות ושינוי. אני רואה פה היום למעלה מ-500 מהנדסים ומהנדסות שלנו, אני גאה בכם מאוד ומאחל לכולכם עלו והצליחו!".


    פרופ' אריה מהרשק, נשיא המכללה, מברך בטקס את 543 בוגרי המחזור ה-23 של המכללה 

     
    ראש העיר כרמיאל, משה קונינסקי, ברך את הבוגרים ואמר: "אתם התברכתם כי הגעתם למקום ששמו הולך לפניו. היום אני עובר בין המפעלים באזור התעשייה של כרמיאל ואזור תעשייה בר-לב ושומע שמחפשים אך ורק בוגרים של מכללת בראודה. זה אומר הרבה על הצוות שנמצא כאן, על היכולת של המכללה לשלב בין הלימודים לבין החלק המעשי בשילוב עם התעשייה, וזה אומר הרבה גם לגביכם הבוגרים. אני מאוד גאה על היותה של המכללה עוגן אקדמי שמושך סטודנטים איכותיים מכל האזור – אנו רואים כאן יהודים לצד ערבים, לצד דרוזים ונוצרים, חובשי כיפה וחילונים, באמת ארץ ישראל היפה וכור היתוך של החברה. אני סמוך ובטוח שאתם העתיד של התעשייה ומאחל לכולכם הצלחה בהמשך. ישר כח!".


    בוגרי תכנית המצוינות של המכללה בטקס הענקת התארים

    בשם הבוגרים ברך זיו טרייגר, בוגר התוכנית להנדסת תעשייה וניהול ומסלול המצוינות של המכללה: "אני זוכר את היום הראשון ללימודים, הייתי בשוק. עוזרת ראש המחלקה, קיבצה אז את כל הסטודנטים החדשים ונתנה לנו טיפים כיצד להקל על העומס ולצלוח את שנת הלימודים. לשמחתי גם בהמשך הלימודים אנשי סגל המכללה תמיד היו קשובים ותומכים. מלבד לימודי הנדסה, מקיימת המכללה פעילויות ייחודיות כמו תכנית המצוינות, פעילויות מעורבות חברתית ותכנית לחילופי סטודנטים. מכלול הפעילויות האלו ביחד עם לימודי ההנדסה המאתגרים הביאו לכך שזו הייתה אחת התקופות המעצימות והטובות שחוותי בחיי. ברצוני להודות בשמי ובשם כלל הבוגרים לכולם: למרצים ולסגל ההוראה, לאנשי המנהלה והמשק ולהנהלת המכללה, שעזרו לנו להגיע למעמד זה, סייעו ותמכו גם מעבר לשעות הלימוד וגם בעניינים שאינם לימודיים. תודה גדולה נוספת מגיעה למשפחות שלנו על הסבלנות, התמיכה, העידוד. חבריי לספסל הלימודים, מישהו אמר פעם: 'תמיד תשאפו להגיע לירח אם תפספסו מקסימום תנחתו בין הכוכבים',  אני מאחל לכולנו שנעלה ונצליח בהמשך דרכנו".

    עד כה הכשירה המכללה בעשרים ושלושה מחזורים 8,123 בוגרים ובוגרות לתואר "בוגר במדעים" B.Sc. ובשבע השנים האחרונות הכשירה 303 בוגרים לתואר "מוסמך במדעים" M.Sc. בשבעה מחזורים.

     

    קרא עוד
  • צפו בוידאו: "מובילים שינוי באקדמיה" - על הכנס שעסק במנהיגות הנדסית

    תחת הכותרת: "מנהיגות הנדסית - מובילים שינוי באקדמיה", התקיים במכללה (13.6.19) הכנס השביעי של המרכז לחינוך הנדסי וליזמות במכללה. בכנס הוצגו יוזמות העוסקות בהובלת שינוי מערכתי בהוראה ובלמידה, והוחלפו במהלכו ידע,דעות ורעיונות בין מומחים וחוקרים העוסקים בפיתוח שיטות הוראה חדשניות. 

    הכנס נפתח בשתי הרצאות מליאה. הראשונה של פרופ' ארנון בנטור ממוסד שמואל נאמן בטכניון, שכותרתה: "חינוך מהנדסים במאה ה-21 בישראל - ובנות ודרכי פעולה". הרצאת המליאה השנייה עסקה בחדשנות וביזמות באקדמיה כמנוף לשינוי ולצמיחה עירונית והועברה על ידי פרופ' רוזה אזהרי, נשיאת המכללה האקדמית להנדסה עזריאלי בירושלים, ומנכ"ל האוניברסיטה העברית ישי פרנקל. בהמשך הכנס התפצלו המשתתפים לשולחנות עגולים ודנו במגוון נושאים הנוגעים לחינוך מהנדסי העתיד, לאור התמורות החלות בתעשייה והצורך להתאים את ההוראה לשינויים אלו.

     

     "הגישות החדשות מחליפות את מתודולוגיות הלימוד המסורתיות ותורמות לשיפור ההישגים האקדמייםלפיתוח מוטיבציה ללמידה, ובסופו של דבר  להכשרת הדור הבא של המהנדסים והתאמתו לצרכי התעשייה בעידן המהפכה התעשייתית הרביעית", אומרת ד"ר נירית גביש, ראשת המרכז לחינוך הנדסי וליזמות במכללה, ויושבת ראש הכנס. "במכללה כבר מיושמות מגוון גישות חדשניות בחינוך ההנדסי, ובמרכז לחינוך הנדסי וליזמות אנו שוקדים על לימוד, פיתוח והטמעת מתודולוגיות אלו לתועלת הסטודנטים, המרצים והמנחים".

     

    צפו בסרטון על הכנס:

     

     

    את הכנס חתמה פרופ' ניצה דוידוביץ מאוניברסיטת אריאל, ראש הפורום הארצי של מרכזי ההוראה והלמידה, שהציגה מיזם חדש לתכנון ופיתוח קורסי MOOCS למיומנויות הוראה למרצים חדשים.

     

    פרופ' רוזה אזהרי, נשיאת המכללה האקדמית להנדסה עזריאלי בירושלים,  שימשה בעבר כמשנה לנשיא המכללה, אומרת כי מאז ומעולם היה המרכז לחינוך הנדסי וליזמות במכללה פורץ דרך הן מבחינת הקשר עם הסטודנטים והן בהתוויית הדרך למרצים: "קיים צורך ממשי בשינוי דרכי הוראת ההנדסה לאור השינויים הרבים הן בעולם התעשייה והן באוכלוסיית הסטודנטים המגיעה למערכת ההשכלה הגבוהה. כיום הכלים עמם צריכים לצאת הסטודנטים לתעשייה הם לא רק ידע הנדסי, אלא גם כישורים נוספים, שיאפשרו להם להשתלב בעולם תעשייתי-טכנולוגי שמשתנה ללא הרף. הכנס שם דגש על השינויים המרכזיים שצריכים להתבצע במערכת ההשכלה הגבוהה, כך שתתאים לדרישות המאה ה-21, וצוותי החשיבה שנבנו בכנס נגעו במגוון היבטים ונושאים הקשורים לעולם משתנה זה". 


     

     

    קרא עוד
  • המכללה זכתה במכרז של משרד הכלכלה והתעשייה להקמת מכון לייצור מתקדם

    בשורות טובות:המכללה ,קבוצת תפן לייעוץ ניהולי וחברת התוכנה ESI זכו במכרז משרד הכלכלה והתעשייה ויקימו מכון לייצור מתקדם בגליל. הקמת המכון בצפון עוגנה בהחלטת הממשלה לפיתוח כלכלי של מחוז הצפון, שהתקבלה בינואר 2017. עלות הפרוייקט מוערכת בכ-35 מיליון שקל.

     

    מטרת המכון לתרום להעלאת הפריון והתחרותיות בתעשייה המסורתית,באמצעות קידום טכנולוגיות ושיטות ייצור מתקדמות. המכון יהיה מוקד ידע לטכנולוגיות אלה ויספק ליווי ויעוץ לחברות בשלבי ההטמעה והפיתוח. בנוסף, יפעל לביסוס ולחיזוק של ה"אקו-סיסטם", יקדם שיתופי  פעולה בין תעשיינים, חוקרים, יזמים ועוד.  

     

    נשיא המכללה, פרופ' אריה מהרשק: "הקמת המכון לייצור מתקדם מתחברת היטב לאחד מייעודיה של המכללה – הגדלת הפריון בתעשייה הישראלית בכלל, ובתעשייה המסורתית בפרט. הקמת המכון תסייע לתעשייה באזור, תקדם את חוקרי המכללה והסטודנטים ותעניק לתעשייה הישראלית כולה כלים מעשיים להעלאת הפריון, שיאפשרו לה לשגשג ולהתחרות בהצלחה עם תעשיות יצרניות באזורים אחרים בעולם".  

     את המכון הייצור המתקדם ינהל בני אמויאל, מנכ"ל חברת "מדגל" לשעבר.

    קרא עוד
  • צפו בוידאו: כנס תעשייה-אקדמיה התשיעי עסק השנה ברובוטיקה ברפואה ובחקלאות

    ממשיכים במסורת: כנס תעשייה-אקדמיה התשיעי ע"ש פרופ' יוחנן ארזי, נשיאה השלישי של המכללה, עסק השנה השנה בנושא: רובוטים בשירות האדם, בתחומי החקלאות והרפואה. לכנס הגיעו תעשיינים, אנשי אקדמיה ויזמים של חברות הזנק שהתחלקו לשני מושבים ולמדו על החידושים האחרונים בתחום.    

    יו"ר הכנס, ד"ר אורית בראון-בנימין, מהמחלקה להנדסת מכונות במכללה, ציינה כי התעשייה הישראלית ידועה כמובילה עולמית בחדשנות טכנולוגית בתחומי הרפואה והחקלאות. הכנס שם דגש על פיתוחים ישראליים ליישומים רובוטיים בתחומים אלו, המסוגלים לקרוא את סביבת עבודתם, לנתח אותה ולפעול בה בצורה מושכלת. "הכנס סקר מגוון פיתוחים חדשניים בתחום שילוב מערכות רובוטיות בסביבת חדר הניתוח ובתחום שיקום ההליכה, וכן גישות חדשות ויישומן בחקלאות, במטע ובחממות. הפיתוחים הטכנולוגיים בתחומים אלו תורמים לשיפור איכות החיים ורווחת כלל בני האדם, אך מביאים עמם גם אתגרים שונים ושאלות אתיות רבות. ההרצאות המרתקות בכנס והדיונים שהן עוררו היוו כר פורה להחלפת רעיונות בין אנשי תעשייה ואקדמיה ופתח לשיתופי פעולה עתידיים" ציינה ד"ר בראון-בנימין.

     

    ליאור קמרון מחברת CAJA Systems שהרצאתו פתחה את הכנס הוא גם בוגר המכללה. לדבריו, הקשר ההדוק בין המכללה לתעשייה והחשיבות הרבה לקשר זה כפי שמתבטאת בכנס תעשייה-אקדמיה מאפשרת יצירת שיתופי פעולה נרחבים, אשר תורמים רבות להכשרת הסטודנטים. "הקשרים עם התעשייה מאפשרים לסטודנטים בבראודה להיות אדפטיביים לטכנולוגיה שמתקדמת קדימה ואפשרות לרכוש כלים להתמודד עם האתגרים שהולכים ומתפתחים בקצב מהיר. אני שמח על הזכות לחזור למכללה בתור בוגר שהשתלב בחזית התעשייה ולהשפיע על הקשר הזה" ציין קמרון.

     
    צפו בכתבת וידאו על הכנס:

    קרא עוד
  • צפו בוידאו: מעבדת הפיילוט החדשה של המחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה

    הסטודנטים להנדסת ביוטכנולוגיה נהנים השנה, לראשונה,  ממעבדה חדשה שמתמקדת ב"הנדסה תהליכית". המעבדה כוללת מכשור מתקדם וזהה לזה שקיים בתעשיית המזון . המטרה: לאפשר לסטודנטים לתרגל את העבודה כאילו היו עובדים בתעשייה עצמה, לצד יישום מעשי של החומר התיאורטי שהם לומדים.  עוד על החידוש המרענן והיעיל, בכתבת הוידאו שלפניכם.

    לצפייה בכתבת הוידאו:


     

    קרא עוד
  • צפו בוידאו: הצלחה לכנס האיכות ה-11 – "איכות הלכה ומעשה"

    כנס האיכות "הלכה ומעשה" ה-11 במכללה התקיים בסוף השבוע שעבר  (30.5.2019) בהשתתפות אנשי תעשייה ואקדמיה שהאזינו להרצאות בהיבטים שונים של הבטחת האיכות בייצור התעשייתי ובכלל.

    בין הנושאים שנידונו בכנס: ניהול איכות בעידן המודרני, יישומי בינה מלאכותית בארגון מערכות מידע מודרני, עתיד תחום האיכות ועוד. הכנס נחתם בפאנל בהנחיית פרופ' רון קנת ממוסד שמואל נאמן בטכניון, שעסק בנושא "איכות 4.0", בהשתתפות מרצי הכנס ומומחים אורחים.
    לכנס הגיע כאורח כבוד פרופ' מוראט טסטיק, ראש המחלקה להנדסת תעשייה באוניברסיטת Hacettepe בטורקיה (אנקרה), המשמש גם כנשיא הרשת האירופית לסטטיסטיקה עסקית ותעשייתית (ENBIS). בהרצאתו סקר פרופ' טסטיק את ההישגים בתחום ניהול האיכות עד כה, ומבט על האתגרים וההזדמנויות בתחום לאור ההתפתחויות הצפויות ערב המהפכה התעשייתית הרביעית.

    צפו בכתבת וידאו על האירוע:

    שתי הרצאות מליאה נוספות הוקדשו לסוגיות אסטרטגיית האיכות, מפי פרופ' שוקי דרור, מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול במכללה  וכיווני התפתחות עתידיים, מפי כרמית ברדוגו-כהן,  אסטרטגית איכות בחברת KLA.

    לדברי נשיא המכללה, פרופ' אריה מהרשק, הכנס מתכתב היטב עם ייעוד המכללה לקדם את הפריון בתעשייה הישראלית. "פריון זה שם המשחק בתעשייה של היום ואיכות המוצר הינה אחד משני תנאים בסיסיים ביצירה של קו ייצור פריוני, יחד עם יעילות התהליך. אנחנו לקחנו על עצמנו כמכללה לעסוק בסוגיה זו ולקדם את הפריון בעיקר בתעשייה המסורתית. אנו עושים זאת על ידי עיצוב של מהנדסים עם ארגז כלים מקיף, שידעו לאבחן בעיות בקו היצור ולמצוא להם פתרון הנדסי הולם".

    יו"ר הכנס, פרופ' אמיל בשקנסקי, מומחה לשיטות ניהול איכות סטטיסטיות מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול במכללת בראודה, מציין כי הכנס היווה מפגש המשלב הקניית ידע מקצועי והחלפת דעות בין עמיתים למקצוע, במיוחד בנושאים המאפיינים ארגוני פיתוח, ייצור ושירות: "הכנס העלה לדיון מגוון נושאים ואתגרים בתחום האיכות המתקשרים לתעשייה החכמה ומהפכת התעשייה 4.0. הכנס נערך בשבוע האיכות הישראלי בשיתוף עם חברות ומפעלים רבים בגליל ואנו מקווים שיתרום רבות לפיתוח התעשייה באזור ולקשר עם האקדמיה והמחקר גם בתחום האיכות. אני רוצה להודות לכל מי שלקח חלק בארגון הכנס ותרם ליישומו והצלחתו. אנו זוכים לתגובות חיוביות מכלל המשתתפים", דברי פרופ' בשקנסקי.

    במסגרת הכנס התקיים טקס חגיגי, בו הוענקו "כוכבי איכות" ומלגות במסגרת התכנית לעידוד המצוינות בתעשייה בצפון ע"ש דני רוזוליו ז"ל לשנת 2018-19

    קרא עוד
  • ברדעת יצא לאור: קיראו על כל מה שקרה במכללה בחצי השנה האחרונה

    כמידי שנה לקראת חג הפסח אנו מפרסמים את  ברדעת, עתון המכללה, ובו כתבות על כל מה שקרה כאן אצלנו בחצי השנה האחרונה. גם גיליון זה, כקודמיו, עשיר במידע ותמצאו בו כתבות על מחקרים חדשים ופורצי דרך; על הישגים של סטודנטים ושל אנשי סגל אקדמי; על כנסים וטקסים חגיגיים; על תכניות לימוד ומיזמים; על שיתופי פעולה עם התעשייה, על הקשרים המתהדקים עם מוסדות אקדמיים בעולם, ובסין בפרט, ועוד ועוד.

    לקריאת המהדורה המקוונת - לחצו על תמונת השער:


    קרא עוד
  • מרצה מעוררת השראה: ד"ר אילנה קפטן קיבלה תעודת הוקרה בעקבות סקר של אגודת הסטודנטים הארצית

     ד"ר אילנה קפטן מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה זכתה באות מרצה מעורר השראה, בעקבות סקר שנעשה על ידי התאחדות הסטודנטים בישראל.   האות מביע את הערכתם והוקרתם של אלפי סטודנטים וסטודנטיות כלפי אנשי ונשות סגל מכלל המוסדות להשכלה גבוהה בארץ. 

    ד"ר אילנה קפטן מקבלת את אות ההוקרה מנשיא המכללה, פרופ' אריה מהרשק

    הענקת האות מהווה את שיאו של פרויקט ארצי וייחודי במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, שנערך בקרב סטודנטים וסטודנטיות בעבר ובהווה והוא חוצה דיסציפלינות ומוסדות אקדמיים. הפרויקט הינו יוזמת התאחדות הסטודנטים הארצית, ארגון הגג של כ- 300,000 סטודנטים וסטודנטיות בישראל. מטרת הפרויקט כפולה: ראשית, זיקוק הערכים והתכונות האישיות והמקצועיות הנמצאות בבסיס ההוראה, על ידי הענקת ההזדמנות לסטודנטים וסטודנטיות להשמיע את קולם ולאפיין את מי שנתפש בעיניהם כמעורר השראה; שנית, קיום שיח פורה בנושא איכות וחשיבות ההוראה של מרצים באקדמיה והשפעתם על עיצוב דור העתיד של ישראל.


    מרצה מעוררת השראה: ד"ר אילנה קפטן

    טקס הענקת האות יתקיים ביום ראשון 07.04.2019 , כחלק מכנס הצעירים של מפעל הפיס והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית.  בישיבת חבר הנאמנים שהתקיימה השבוע קיבלה ד"ר קפטן את התעודה מידי נשיא המכללה,  פרופ' אריה מהרשק. ברכות ! 

     

    קרא עוד
  • רוצים לטפח מנהיגות הנדסית? כך עושים את זה נכון

    להיות מהנדס במאה ה-21 זה הרבה יותר מלתכנן, לבצע חישובים ולכתוב קוד. המהנדס של היום נדרש ליכולת עבודה בצוות, למידה עצמאית במשך כל החיים ולהיות מסוגל להתמודד עם פתרון של בעיות מורכבות במצבי חוסר ודאות. אלה הן דרישות התעשייה המתקדמת בישראל ובעולם כולו.

    במשך שנים התבססה הכשרתם של המהנדסים בארץ ובעולם בעיקר על הקניית ידע הנוגע ישירות לתחום ההנדסי הנלמד, אך כיום, בעקבות התמורות שחוללה הקדמה, יש הכרח לשנות גם את שיטות ההכשרה. על אתגר זה מופקדים המוסדות להשכלה גבוהה; אלה מבינים שחלף זמנן של שיטות ההכשרה הוותיקות וכי עליהם לספק לתעשייה בוגרים בעלי חשיבה חדשנית ויצירתיות, שהשכלתם רחבה מעבר לתחום ההנדסי שבו התמחו, מעין מולטי-מהנדסים, או במלים אחרות: הוכשרו למנהיגות הנדסית.



    הדברים כבר קורים. בפקולטות להנדסה בעולם משלבים בתכניות הלימוד מקבץ קורסים שמטרתם שנועדו להטמיע במהנדס תכונות של מנהיגות. כזאת, למשל, היא תכנית שכבר רצה באוניברסיטה של אוקלהומה בשם: Jerry Holmes Leadership Program for Engineers & Scientists (JHLP) שמטרה לשפר את יכולות הסטודנטים להנדסה בחמישה תחומים עיקריים: התפתחות אישית, יחסים ביו-אישיים, ניהול ועבודת צוות, מנהיגות וטיפוח בנה רב-תרבותית. התכנית מספקת מגוון של הזדמנויות לפיתוח מנהיגות, כולל ימי הרצאות מובחנות, סדנאות, קורסים וסימפוזיון מנהיגות דו-שנתי. הם משתתפים בפגישות אקטואליות חודשיות ובאירועים אחרים שבהם הם משחיזים את כישורי המנהיגות שלהם, ובהדרגה יוצרים השפעה אמיתית כמנהיגים באוניברסיטה ובקהילות הסובבות אותה.

    ומה קורה בארץ? דומה שדווקא המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, הממוקמת בכרמיאל, היא הנחשונית . היחידה לקידום ההוראה והלמידה של המכללה מחוללת מהפכה של ממש בהכשרת הסטודנטים, ועושה רושם שבהקשר זה היא מובילת השינוי באקדמיה הישראלית. השיטה שבחרו במכללה להתחיל את המהפכה מבוססת על "למידה מבוססת בעיות" – PBL – Problem Based Learning , לפיה הסטודנטים הם האחראים על תהליך הלמידה, מתנהלים בצורה עצמאית ולומדים לעבוד בצוות תוך התמודדות עם פתרון בעיות כאמצעי ללמידה משמעותית.

    "אימוץ PBL כגישה מובילה בהוראה ובלמידה מציבה את המכללה בעמדה ייחודית בהשכלה הגבוהה הנדסית בארץ, שכן זו המכללה היחידה המכשירה את הסטודנטים בכלל הכישורים והמיומנויות הנדרשות מהמהנדסים של היום", מסבירה ד"ר נירית גביש, העומדת בראש היחידה לקידום ההוראה והלמידה במכללה. "כבר במהלך הלימודים לתואר, הסטודנטים שלנו מתנהלים כמו מהנדסים בתעשייה וצוברים ניסיון חשוב שמכשיר אותם להוביל את תעשיית המחר. אימצנו שיטה זו לאחר שמחקרים היראו ששיטת PBL משפרת את יכולת הלמידה של הסטודנטים ומגבירה את המוטיבציה שלהם להצטיין, לעבוד טוב יותר בצוות, ולהיות עם ראש יצירתי ופתוח לרעיונות חדשניים – תכונות שנדרשות כיום בתעשייה בכלל, ובתעשייה החכמה בפרט. לפי חזון המכללה, בעתיד הקרוב לא יהיה סטודנט להנדסה שילמד אצלנו שלא ייקח לפחות קורס אחד שיילמד בשיטה זו".



    מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית שליד הטכניון פרסם לאחרונה דו"ח "חינוך מהנדסים במאה ה-21*", שמחזק את הדעה שדוגלת בצורך להרחיב את השכלתו של המהנדס הישראלי, כבר בשלבים הראשונים להכשרתו, על מנת שבסיומם הוא יוכל להשתלב היטב בעולם הטכנולוגי המתחדש ולעמוד בתחרות הגלובלית. לפי הדו"ח, אין להסתפק רק בלימודי תיאוריה או אף בפרקטיקה מקצועית של מקצועות ההנדסה, אלא צריך להרחיב את יריעת ההשכלה למחוזות נוספים, בתיאום עם ההתפתחויות בתעשייה. הגישה המתגבשת מדגישה שחדשנות הנדסית מחייבת לא רק תוספת של נדבך ידע מדעי והנדסי כי אם גם מגוון כישורים ותכונות אישיות, שכוללים, בין השאר, יצירתיות, פתרון בעיות, חשיבה תכנונית ויזמות.

    בהקשר זה נציין שבראודה "כבר שם": לתוכניות הלימוד נוספו השנה קורסים חדשים שניתנים באמצעות המרכז ליזמות ולחדשנות במכללה. קורסים אלה מטפחים בסטודנטים את תחומי ידע שיידרשו מהם בסיום התואר, כגון: יזמות, חדשנות, פיתוח חשיבה יצירתית, תכנון עסקי, חשיבה המצאתית, קניין רוחני, פיתוח אבי-טיפוס ועוד.

    ומה אומרת על זה המועצה להשכלה גבוהה? נראה שהיא אינה עומדת מנגד וממתינה שהדברים יקרו מעצמם ושהנושא נמצא במקום גבוה על סדר היום שלה. מוסדות אקדמיים שמיישמים את השינויים בתכניות הלימוד שלהם, זוכים לתקציבים שיאפשרו להם להתמיד בעשייתם ולטפחה. המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה התבשרה לאחרונה על מענק כספי בסך 100 אלף שקלים, לאחר שתכניתה לשפר את איכות ההוראה באמצעות "יצירת תשתית לשילוב מיומנויות רכות" בלמידה, שכנע את וועדת השיפוט שמדובר במהלך נכון וחיוני. "שילוב בין הנדסה ומיומנויות רכות הינו חדשני, נכון, בעל פוטנציאל לשיפור איכות הלמידה ובעל השפעה משמעותית על הבוגרים", נכתב בנימוקי הוועדה." מיומנויות רכות" חשובות משום שהן קובעות את יכולתו של אדם להצטיין ולהגיע להישגים אישיים ומקצועיים במסגרות חברתיות, כמו ארגונים, צוותי עבודה או כל הרכב אנושי אחר. המיומנויות הללו כוללות יכולות בתחומי אינטליגנציה רגשית, תקשורת, ניהול ומנהיגות, גינונים, פתרון קונפליקטים, קבלת החלטות, הנעה ומשמעת עצמית, יכולת שכנוע וכו' – מכאן ברור שמנהיגות הנדסית כולל הרבה מעבר להנדסה, כפי שטוענים הקברניטים האקדמיים של המכללה הקטנה והחכמה של מהצפון.

    מנהיגות הנדסית מתאימה גם לכם ?  בואו ללמוד בבראודה. לפרטים לחצו.

    •בחודש יוני הקרוב (13.6.2019) תקיים המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה כנס "מנהיגות הנדסית" שייתן במה ליוזמות שיעסקו בצורך להוביל שינוי מערכתי כלל-ארצי בכל הקשור להכשרת מהנדסי המחר. הכנס יפגיש בין מומחים וחוקרים בתחום ההוראה והלמידה, לצורך החלפת דעות וידע, על מנת לקדם עוד את התהליך הנחוץ לשינוי אופיו ויכולותיו של המהנדס העתידי.

    קרא עוד